Podstawowym założeniem tego programu jest życiowa zasada, że: jakość więzi małżeńskiej ma bezpośredni wpływ na jakość więzi rodziców z dzieckiem, a to z kolei determinuje jak będzie ukształtowana osobowość dziecka przez całe dzieciństwo i dorastanie.
I. C E L SPOTKAŃ :
Celem programu pt: „Dobre małżeństwo= zdrowa rodzina” jest pomoc małżeństwom i rodzinom w dojściu do zdrowego modelu funkcjonowania rodziny w społeczeństwie. Każda rodzina jest inna, ale podstawowe zasady jej funkcjonowania są wspólne (uniwersalne) dla wszystkich.
Przyszli rodzice, jako młodzi ludzie pobierają się i z biegiem upływających lat często stwierdzają, że coś nie układa się w małżeństwie. Mąż i żona nie umieją się porozumieć ze sobą, nie potrafią cieszyć się swoim związkiem, a pojęcie „miłość” w małżeństwie z czasem staje się dla nich abstrakcyjne. Z biegiem lat zaczynają także tracić „wspólny język” ze swoimi dorastającymi dziećmi.
Wychowanie dzieci, szczególnie w okresie dojrzewania jest trudnym i skomplikowanym zadaniem, sprawiającym większości rodziców duże trudności. Chociaż większość rodziców naprawdę kocha swoje dzieci, nie wiedzą oni jak okazać im miłość w taki sposób, by czuły się kochane i akceptowane. Ci jednak, którzy rzeczywiście pragną pomóc sobie i dzieciom, powinni się tego nauczyć.
Podstawowym obowiązkiem rodziców wobec dzieci jest stworzenie im kochającego i szczęśliwego domu. Najważniejszą więzią osobową w domu jest więź małżeńska. Poczucie bezpieczeństwa u dziecka (nastolatka) i jakość związku pomiędzy rodzicami a dziećmi jest w dużej mierze uzależniona właśnie od jakości więzi małżeńskiej. Jej waga polega na tym, że stanowi ona jedyną podstawę do powstania autentycznej poważnej więzi z małym dzieckiem, a później z dorastającym nastolatkiem.
.
II. TEMATYKA SPOTKAŃ:
Program opiera się na cyklu 14 spotkań edukacyjnych z rodzicami . Każde spotkanie trwa 1,5 godziny zegarowej. Każdy poniżej punkt (od 1 do 14) oznacza jedno półtoragodzinne spotkanie):
1) Małżeństwo i rodzina :
a) rola i wizja małżeństwa
b) wizja zdrowej rodziny
c) miejsce dziecka w rodzinie
2) Różnice pomiędzy mężem i żoną :
a) różnice emocjonalne
b) różnice w anatomii, biochemii i płciowości
c) różne temperamenty
3) Role w małżeństwie :
a) rola męża w małżeństwie
b) rola żony w małżeństwie
4) Miłość :
a) czym jest miłość
b) „wrogowie” miłości (egoizm, gniew, lęki)
5) Komunikacja w małżeństwie :
a) czym jest porozumiewanie się (komunikacja)
b) nieprawidłowości w komunikacji
6) Komunikacja w małżeństwie :
a) rola emocji i uczuć w komunikacji między małżonkami
b) dziesięć zasad udanego związku – dla mężów
c) dziesięć zasad udanego związku – dla żon
7) Podsumowanie tematów małżeńskich :
a) jaka dziedzina życia małżeńskiego jest dla mnie najtrudniejsza
b) spotkania indywidualne z małżeństwami
8. Małżeństwo i rodzina – miejscem zaspokojenia wzajemnych potrzeb małżonków i dzieci.
a) potrzeba akceptacji
b) potrzeba miłości
c) potrzeba uznania i pochwały
d) potrzeba aprobaty
e) potrzeba zwrócenia uwagi i troski
f) potrzeba zachęcania, motywowania
g) potrzeba szacunku
h) potrzeba bezpieczeństwa
9) Rozwijanie więzi w rodzinie :
a) więź pomiędzy małżonkami
b) więź pomiędzy rodzicami a dzieckiem
10) Sześć kroków do trwałej i dobrej więzi rodzica z dzieckiem (projekcja video wykładu „Budowanie miłości” – Josh Mac Dowell)
a) afirmacja
b) akceptacja – bezwarunkowa
c) docenianie (poczucie znaczenia)
d) dostępność
e) współodczuwanie
f) gotowość do rozliczenia
11) Jak kochać dziecko ?
a) kontakt wzrokowy
b) kontakt fizyczny
c) ukierunkowana uwaga
12) Dyscyplina w wychowywaniu dziecka :
a) co to jest dyscyplinowanie dziecka
b) dyscyplina pełna miłości
c) dyscyplina: wymagania, polecenia, nagrody i kary
13) Potrzeby nastolatka :
a) zrozumienie postrzegania świata przez nastolatka
b) czego potrzebuje twoje nastoletnie dziecko? (pragnienie miłości, akceptacji, poczucia bezpieczeństwa i zwrócenia uwagi)
c) Z czym zmaga się nastolatek ? (niedowartościowanie, bezradność, beznadziejność, bunt)
14) Podsumowanie tematów rodzinnych :
a) jaka dziedzina życia rodzinnego jest dla mnie najtrudniejsza?
b) spotkania indywidualne z małżeństwami